Sök:

Sökresultat:

171 Uppsatser om Upprepad läsning - Sida 1 av 12

Upprepad utsatthet för brott : En litteraturstudie

Syftet med vÄr litteraturstudie i upprepad utsatthet Àr, att beskriva fenomenet utifrÄn vedertagna kriminologiska teorier, samt sammanstÀlla ÄtgÀrdsförslag, som kan anvÀndas i det förebyggande polisarbetet. Med upprepad utsatthet menas att samma person eller samma objekt utsÀtts för flera brott under en begrÀnsad tidsperiod. I England har man forskat pÄ omrÄdet sedan 80-talet. I Sverige Àr det först pÄ senare Är som man Àgnat sig Ät att genomföra studier i Àmnet?.

LÀrares och förÀldrars höglÀsning, tidskrÀvande och jobbigt eller alldeles underbart? : En systematisk litteraturstudie av lÀrares och förÀldrars roll vid höglÀsning

Syftet med denna konsumtionsuppsats a?r att underso?ka vilka effekter ho?gla?sning av barnlitteratur har fo?r barnet. Vi har studerat forskning som bero?r hur la?rarens och fo?ra?ldrarnas ho?gla?sning sker och vilken pa?verkan det har pa? barnets la?sutveckling. La?sning som en del av elevers spra?kliga fo?rma?ga har o?ver tid fo?rsa?mrats i svenska skolor.

Vad kan man na?r man kan la?sa noter? : hur erfar gymnasieelever fenomenet notla?sning?

Utga?ngspunkten fo?r den ha?r uppsatsen var att underso?ka vad som a?r kunnandet inom fenomenet notla?sning. Den ha?r uppsatsen ska ses som ett led i att underso?ka detta och syftet med arbetet var att underso?ka hur gymnasieelever erfar fenomenet notla?sning, och da? fra?mst elever med en musikalisk bakgrund inom genrer som i fo?rsta hand inte anva?nder sig av noter vid instudering av musikaliskt material. Uppsatsen har da?rmed ett tydligt elevperspektiv och intresserar sig fo?r elevernas olika uppfattningar.

SkönlitterÀr fritidslÀsning - digital eller analog? : En studie av hur elever pÄ grundskolans senare Är förhÄller sig till digitala texter respektive analoga texter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka elevers fritidsla?sning och om elever fo?redrar digital eller analog la?sning och vad de tror om la?sningen i framtiden. Studien kommer a?ven att ge svar pa? vem som rekommenderar sko?nlitteraturen. Studien a?r en kvantitativ underso?kning da?r data samlats in genom 59 enka?ter.

Litteratursyn i grundskolans tidiga Ă„r

Syftet med examensarbetet a?r att underso?ka hur sko?nlitteraturla?sning kan legitimeras i grundskolans tidiga a?r. Litteraturgenomga?ngen fokuserar pa? forskning kring vilken nytta som sko?nlitteraturla?sning kan tillskrivas i ett bredare perspektiv samt hur litteraturundervisning i skolan kan bedrivas. Underso?kningen har genomfo?rts med hja?lp av kvalitativa intervjuer av pedagoger verksamma i a?rskurs F-3 ? tva? la?rare och tva? skolbibliotekarier ? och tre elever i a?rskurs 2, samt en textanalys av styrdokumenten fo?r F-3.

LÀrande för framgÄng : ? En fallstudie i hur fo?retag kan la?ra sig av de processer som fo?ljer av kundmissno?je orsakat av reklam

Da? konsumenter idag a?r mer bena?gna att pa?tala brister i reklam, a?r det av intresse fo?r fo?retaget bakom den aktuella reklamen att ha?va missno?jet samt att skapa en la?ngsiktig lo?sning som fo?rebygger att missno?je a?terkommer. Syftet med denna uppsats a?r att redogo?ra fo?r hur fo?retag, med Top Toy som exempel, kan arbeta fo?r att mildra och ha?va det missno?je som ha?rro?r fra?n reklamkampanjer, samt hur fo?retag kan arbeta fo?r att la?ra sig av denna process. Detta underso?ks genom en fallstudie av leksaksfo?retaget Top Toy, som under en fyraa?rsperiod mottog klagoma?l pa? sina ko?nsstereotypa leksakskataloger och successivt arbetade fo?r att na? en lo?sning som kunde eliminera missno?jet.

Upprepad utsatthet för brott i VÀsternorrlands lÀn : Med inriktning mot misshandel utomhus med obekant gÀrningsman

Var tionde person som misshandlas utomhus av okÀnd gÀrningsman rÄkar ut för detta vid upprepade tillfÀllen. Denna rapport belyser upprepad utsatthet för brott utifrÄn polisanmÀlningar i VÀsternorrlands lÀn anmÀlda under perioden 1 januari 2005 till och med 31 december 2008. Rapporten Àr en kvantitativ registerstudie. Utav de totalt 2 376 anmÀlda misshandelsfall sÄ var 453 av dessa anmÀlningar ett led i upprepat utsatthet för brott. Det innebÀr att 19 procent av alla anmÀlningar har en koppling till upprepad viktimisering.

Responsiv webbdesign eller app, vad fo?redrar Traderas anva?ndare?

Idag anva?nds den smarta telefonen i allt sto?rre utstra?ckning fo?r att surfa pa? Internet. Problemet med att surfa i den smarta telefonen a?r att den mindre ska?rmytan ger begra?nsade mo?jligheter att rymma alla funktioner hos funktionsrika tja?nster. Fo?r att lo?sa detta utvecklas det flera lo?sningar fo?r en och samma tja?nst.

Upprepad utsatthet för brott. Skolinbrott i UmeÄ kommun : Problemets omfattning och förslag pÄ ÄtgÀrder

Detta arbete handlar om upprepad utsatthet för brott, vilket enkelt förklarat att vissa objekt eller personer utsÀtts för brott upprepade gÄnger under en viss tid. Det hÀr arbetet Àr inriktat pÄ skolor som utsÀtts för inbrott. Kan man förebygga upprepade inbrott mot skolor skulle uppemot 90 % av alla anmÀlda inbrott pÄ skolor som minst anmÀlt 2 st inbrott tidigare kunna förhindras. Ur brottsförebyggande syfte har man mycket att vinna pÄ genom att arbeta mot sÄ kallad viktimisering eftersom en stor del av alla anmÀlda brott Àr upprepade brott samt att insatserna kan sÀttas in mot en mindre grupp. Viktigt att tÀnka pÄ Àr att ÄtgÀrderna bör sÀttas in sÄ fort som möjligt efter brottet, dÄ risken Àr störst för upprepad utsatthet.

Strukturerad lÀstrÀning. Betydelsen av den strukturerade lÀsmetoden "upprepad lÀsning" för lÀsförstÄelse jÀmfört med sedvanlig undervisning

Syfte: Syftet med denna studie Ă€r att hos barn med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter undersöka anvĂ€ndbarheten av den strukturerade lĂ€smetoden, ?upprepad lĂ€sning? samt pĂ„ vilka sĂ€tt denna metod under en begrĂ€nsad tidsperiod med trĂ€ningstillfĂ€llen flera gĂ„nger i veckan kan ge ett annat resultat Ă€n den ordinĂ€ra undervisningen som barnen med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter erhĂ„ller i sitt klassrum av klasslĂ€rare eller annan personal.Teori: GenomgĂ„ng av tidigare forskning talar för, att en strukturerad lĂ€strĂ€ning med en tydlig koppling mellan ljud och bild samt lĂ€sning med fokus pĂ„ en för lĂ€saren meningsfull text, bör ge positiva effekter hos barn med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter.Metod: Åtta elever som uppfattats ha lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter, randomiserades till att antingen fĂ„ lĂ€strĂ€ning med hjĂ€lp av metoden ?upprepad lĂ€sning? eller traditionell undervisning. Alla dessa elever testades före och efter studieperioden, vilken för lĂ€sgruppen bestod av 10 undervisningstillfĂ€llen under fyra veckors tid. Resultat: Den anvĂ€nda metodiken för studium av metoden ?upprepad lĂ€sning? blev vĂ€l mottagen av de elever som randomiserades till denna metod (lĂ€sgruppen).

Strategier vid enstaka och upprepade Ultimatumspel

All förhandling kan delas upp i enstaka eller upprepad förhandling. Vid en upprepad förhandling stÀlls större krav pÄ att alla parter Àr nöjda. Ultimatumspelet Àr ett viktigt verktyg för forskare som vill studera beslutsfattande vid förhandling. Syftet med studien var att undersöka om deltagarnas agerande skiljde sig Ät vid ett enstaka samt upprepat ultimatumspel. 26 försökspersoner deltog i tvÄ ultimatumspel, ett dÀr samma tilldelare och mottagare förhandlade hela spelet och ett annat med randomiserad matchning.

Maskinerna

Hemsidestext. Juriststudenter fostras till maskiner snarare Àn kritiska tÀnkare. Och utbildningarna vidtar inte tillrÀckliga ÄtgÀrder, trots upprepad kritik frÄn Högskoleverket..

Mentorskap - professionsutveckling i förskolan

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Upprepad lÀsning i helklass : hur pÄverkas elevers ordavkodningsförmÄga?

Denna studie Àr inriktad mot ordavkodning vilket Àr en nödvÀndig faktor för god lÀsfÀrdighet. Redan frÄn Ärskurs ett ger en snabb ordavkodningsförmÄga en god prognos för elevers fortsatta lÀsutveckling. Studiens syfte Àr att undersöka om tre veckors intensiv upprepad lÀsning i helklass har positiva effekter pÄ elevers ordavkodningsförmÄga pÄ vÄrterminen i Ärskurs ett. Upprepad lÀsning avses i denna studie nÀr tvÄ elever lÀser högt för varandra i helklass. 28 elever i en undersökningsgrupp fick, varje morgon under tre veckor, lÀsa samma text fyra gÄnger vid det första lÀstillfÀllet, och ytterligare en gÄng nÀstkommande dag.

Att skriva sig till lÀsning : En intervjustudie om la?rares resonemang kring en la?s- och skrivinla?rningsmetod (ASL)

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

1 NĂ€sta sida ->